Lyhenteet

Käyttöliittymän kieli: Suomeksi In English

- A / A +

SFS-kauppa / Ajankohtaista / Edistä työhyvinvointia standardien avulla

Edistä työhyvinvointia standardien avulla

Julkaistu 9.5.2022

Löydät ohjeita psykososiaalisten riskien hallintaan ja työhyvinvoinnin edistämiseen standardista SFS-ISO 45003. Standardin ohjeiden avulla voit ehkäistä työntekijöiden työhön liittyviä vammoja ja terveyden heikentymistä sekä edistää samalla työhyvinvointia.

Psykososiaaliset riskit vaikuttavat ihmisen psyykkiseen terveyteen ja turvallisuuteen sekä myös laajemmin organisaation työterveyteen, työturvallisuuteen ja työhyvinvointiin.

Organisaation kannalta psykososiaalisten riskien vaikutuksia ovat esimerkiksi kustannukset, jotka johtuvat sairauspoissaoloista, työntekijöiden vaihtuvuudesta, tuotteiden tai palvelujen laadun alenemisesta, rekrytoinnista ja koulutuksesta, työpaikkaselvityksistä ja oikeusriidoista, sekä organisaation mainehaitat.

Psykososiaalisten riskien hallinta voi johtaa myönteisiin tuloksiin, kuten työtyytyväisyyden paranemiseen ja tuottavuuden kasvuun. Samalla organisaatio voi parantaa myös työntekijöiden sitoutuneisuutta sekä lisätä organisaation kestävyyttä.

Standardissa SFS-ISO 45003 annetaan esimerkkejä psykososiaalisista vaaratekijöistä, jotka johtuvat työn organisoinnista, sosiaalisista tekijöistä, työympäristöstä, laitteista ja vaarallisista tehtävistä. Siinä esitetään myös erilaisia hallintatoimenpiteitä, joilla vaaratekijöitä voidaan poistaa tai vähentää niihin liittyviä riskejä.

Löydät standardissa hyödyllistä tietoa muun muassa siitä

  • miten organisaatio voi kehittää psykososiaalisten riskien hallintaan liittyvää osaamista tai
  • miten se voi tukea kuormittuneiden työntekijöiden toipumista ja paluuta työhön sekä
  • miten organisaatio voi varautua hätätilanteisiin ja reagoida niihin.

Vaikka lukuisat tekijät voivat määrittää toteutuneiden psykososiaalisten riskien luonteen ja vakavuuden, organisaatioilla on merkittävä rooli vaaratekijöiden poistamisessa tai riskien minimoimisessa. Sekä organisaatiolla että työntekijöillä on yhteinen vastuu työterveyden, työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin ylläpidosta ja parantamisesta.

Työterveys- ja työturvallisuusjohtamisen standardi SFS-ISO 45001

Standardi SFS-ISO 45003 on tarkoitettu käytettäväksi yhdessä standardin SFS-ISO 45001 kanssa, joka sisältää työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmän (TTT-järjestelmän) suunnittelua, käyttöönottoa, katselmointia, arviointia ja parantamista koskevia vaatimuksia ja ohjeita. Standardissa ISO 45001 korostetaan, että organisaatio on vastuussa työntekijöiden ja muiden sellaisten henkilöiden työterveydestä ja työturvallisuudesta, joihin sen toiminta voi vaikuttaa. Vastuuseen kuuluu myös näiden ihmisten fyysisen ja psyykkisen terveyden edistäminen ja suojelu.

Molempia standardeja voivat käyttää kaikenkokoiset organisaatiot kaikilta toimialoilta terveellisten ja turvallisten työpaikkojen kehittämiseen, toteuttamiseen, ylläpitoon ja jatkuvaan parantamiseen.

Lue lisää aiheesta kotisivuiltamme.

Tiesitkö, että sinulla on mahdollisuus osallistua standardisointiin?

Osallistumalla olet etulyöntiasemassa, sillä saat ensikäden tietoa toimialaasi vaikuttavista standardeista ja pystyt ottamaan ne huomioon omassa toiminnassasi. Sinulla on myös mahdollisuus vaikuttaa standardien sisältöön ja pääset verkostoitumaan alan parhaiden asiantuntijoiden kanssa.

Lue lisää standardisointiryhmistä ja ota yhteyttä asiantuntijaan, yhteystiedot alla.

Lisätietoja

SFS ry
Sari Sahlberg, asiantuntija
p. 09 149 9331
etunimi.sukunimi@sfs.fi