Tässä asiakirjassa annetaan ohjeistusta, joka koskee sosiaalisen median käyttöä hätätilanteiden hallinnassa. Asiakirjassa annetaan ohjeita siihen, miten organisaatiot ja kansalaiset voivat käyttää sosiaalista mediaa ja olla sen kautta vuorovaikutuksessa ennen häiriötilannetta, sen aikana ja sen jälkeen, sekä miten sosiaalisen median avulla voidaan tukea pelastustoimen työtä. Viranomaiset ja muut asianmukaiset tahot voivat soveltaa tätä asiakirjaa hätätilanteiden hallinnassa ja kriisiviestinnässä.
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa SFS Suomen Standardit, puh. 09 149 9331.
Sisällysluettelo
Esipuhe (ISO)
Johdanto
1 Soveltamisala
2 Velvoittavat viittaukset
3 Termit ja määritelmät
4 Sosiaalisen median ymmärtäminen
4.1 Yleistä
4.2 Sosiaalisen median hyödyntäminen
5 Suunnittelu
5.1 Yleistä
5.2 Toimintaperiaatteet
5.3 Riskit
5.4 Sosiaalista mediaa koskevat tavoitteet
5.5 Sosiaalisen median strategia
5.6 Resurssit
6 Toteuttaminen
6.1 Yleistä
6.2 Seuranta
6.3 Tiedon levittäminen
6.4 Vuorovaikutus
6.5 Kansalaisille suunnattu ohjeistus
7 Katselmointi ja parantaminen
7.1 Katselmointi
7.2 Jatkuva parantaminen
Liite A Sosiaalisen median alustojen ja kanavien sekä niihin liittyvien työkalujen tyypit (opastava)
Liite B Sosiaalisen median tietojen laadun arviointi ja todentaminen (opastava)
Liite C Esimerkkejä sosiaalisen median käytöstä organisaatioissa, jotka hallitsevat hätätilanteita (opastava)
Liite D Kansalaisille suunnattu ohjeistus (opastava)