Lyhenteet

Käyttöliittymän kieli: Suomeksi In English

- A / A +

SFS-kauppa / Ajankohtaista / Laadunhallinnan standardeista apua organisaation kehittämiseen

Laadunhallinnan standardeista apua organisaation kehittämiseen

Julkaistu 22.3.2021 - päivitetty 9.11.2021

Laadunhallinnan standardeissa SFS-ISO 10015 ja SFS-ISO 10018 korostetaan ihmisten sitoutumista organisaation tavoitteisiin ja keskitytään osaamisen johtamiseen sekä henkilöstön kehittämiseen.

Toimintaympäristön huomioiva, strategiaan nivottu ja johdon tukema laadunhallintajärjestelmä tuo organisaatiolle monia hyötyjä. Laadunhallintajärjestelmän avulla ylin johto voi optimoida organisaation resurssien käyttöä ja ottaa huomioon päätöstensä seuraukset sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

Kun tavoitteena on rakentaa, ylläpitää ja kehittää laadunhallintajärjestelmää, ISO 9000 -standardisarja tarjoaa tunnetun ja laajasti käytetyn viitekehyksen. Laadunhallinnan standardit SFS-ISO 10015 ja SFS-ISO 10018 tukevat ISO 9000 -sarjan soveltamista.

Ihmiset ovat organisaation kannalta välttämättömiä. Organisaation suorituskyky riippuu siitä, miten henkilöstön osaamista hyödynnetään työssä. Organisaation menestymiseen tarvitaan osaamisen johtamista ja henkilöstön kehittämistä organisaatiossa, ryhmässä ja henkilötasolla. Osaamisen johtaminen ja henkilöstön kehittäminen kytkeytyvät toisiinsa kiinteästi: henkilöstön kehittäminen on osa osaamisen johtamista, ja pätevät henkilöt tarvitsevat kehittymistä. Nämä kaksi tekijää kytkeytyvät toisiinsa ja ovat monella tapaa erottamattomia.

Standardissa SFS-ISO 10015 on ohjeita, joiden avulla organisaatio voi luoda ja ottaa käyttöön sekä ylläpitää ja parantaa järjestelmiä, joilla johdetaan osaamista ja kehitetään henkilöstöä organisaation ydintoimintaa tukevaan suuntaan. Tavoitteena on vaikuttaa myönteisesti tuloksiin, jotka koskevat tuotteiden ja palveluiden asiakasvaatimuksia, mutta myös muiden sidosryhmien tarpeita ja odotuksia.

Yleisemmällä tasolla ihmisten osallistumisessa on kysymys tunneperustaisesta sitoutumisesta organisaatioon ja sen tavoitteisiin. Tunneperustainen sitoutuminen tarkoittaa, että osallistuvat ihmiset todella välittävät työstään ja organisaatiostaan. He eivät tee työtä ainoastaan palkkansa eteen tai saadakseen ylennyksen, vaan tukeakseen organisaation tavoitteiden saavuttamista. Kun osallistumista tarkastellaan laadun näkökulmasta, kyse on tunneperustaisen sitoutumisen jatkeesta.

Standardi SFS-ISO 10018 sisältää ohjeita, joka koskevat ihmisten täysipainoista osallistumista organisaation laadunhallintajärjestelmään sekä heidän osallistumisensa ja osaamisensa parantamista.

Kaikki organisaatiot, koosta, tyypistä tai toiminnasta riippumatta hyötyvät näistä standardeista. Erityisesti ISO 9000 -sarjan standardeja käyttävät henkilöt hyötyvät näistä standardeista, kuten esimerkiksi laatupäälliköt ja -johtajat, kehittämispäälliköt, toimitusjohtajat ja henkilöstövastaavat.

SFS-EN ISO 9001 Laadunhallintajärjestelmät. Vaatimukset
178,30 € (alv 0%), 196,13 € (alv 10%)
Vahvistettu 05.10.2015, kieli: suomi/englanti

Lisätietoja standardisoinnista

Suomen Standardisoimisliitto SFS ry
Risto Pulkkanen, asiantuntija
p. 09 149 9331 (vaihde)
etunimi.sukunimi@sfs.fi