Lyhenteet

- A / A +

Takaisin

SFS-ISO 10001 Kumottu

Laadunhallinta. Asiakastyytyväisyys. Organisaation menettelyohjeita koskevaa ohjeistusta

Tuote ladattavissa heti Toimitusaika on noin 1 - 2 työpäivää Toimitusaika on 3 - 5 työpäivää.
Soveltamisala
Tässä kansainvälisessä standardissa esitetään ohjeistusta asiakastyytyväisyyteen liittyvien menettelyohjeiden suunnitteluun, kehittämiseen, toteuttamiseen, ylläpitämiseen ja parantamiseen. Tätä kansainvälistä standardia voidaan soveltaa tuotekohtaisiin menettelyohjeisiin, jotka sisältävät organisaation asiakkaille antamia [tuotteen ominaisuuksia/organisaation toimintaa] koskevia lupauksia. Kyseisten lupausten ja niihin liittyvien sääntöjen on tarkoitus parantaa asiakastyytyväisyyttä. Liitteessä A esitetään yksinkertaistettuja esimerkkejä eri organisaatioiden menettelyohjeiden osista.
HUOM. 1 Tässä kansainvälisessä standardissa termi tuote kattaa palvelut, ohjelmistot, laitteet ja prosessoidut materiaalit.
HUOM. 2 Tässä kansainvälisessä standardissa termi tuote koskee vain tuotteita, jotka on tarkoitettu asiakkaille tai joita asiakas tarvitsee.
Tämä kansainvälinen standardi on tarkoitettu kaikkien organisaatioiden käyttöön niiden tyypistä, koosta tai tuotteesta riippumatta, mukaan lukien organisaatiot, jotka suunnittelevat asiakastyytyväisyyteen liittyviä menettelyohjeita muiden organisaatioiden käyttöön. Liitteessä C esitetään erityisesti pieniä yrityksiä koskevaa ohjeistusta.
Tässä kansainvälisessä standardissa ei määrätä asiakastyytyväisyyteen liittyvien menettelyohjeiden varsinaista sisältöä, eikä siinä käsitellä muuntyyppisiä menettelyohjeita, kuten organisaation ja sen henkilöstön tai organisaation ja sen toimittajien välistä vuorovaikutusta koskevia menettelyohjeita.
Tätä kansainvälistä standardia ei ole tarkoitettu käytettäväksi sertifioinnissa tai sopimustilanteissa, eikä sen ole tarkoitus muuttaa mitään oikeuksia tai velvollisuuksia, jotka on määritelty soveltuvissa lakien ja viranomaisten vaatimuksissa.
HUOM. 3 Vaikka tätä kansainvälistä standardia ei ole tarkoitettu käytettäväksi sopimustilanteissa, voidaan asiakastyytyväisyyteen liittyvissä menettelyohjeissa annettuja lupauksia sisällyttää organisaation sopimuksiin.
HUOM. 4 Tämä kansainvälinen standardi on tarkoitettu koskemaan asiakastyytyväisyyteen liittyviä menettelyohjeita, jotka koskevat yksittäisiä asiakkaita, jotka hankkivat henkilökohtaiseen käyttöön tai kotitalouskäyttöön hyödykkeitä, omaisuutta tai palveluita. Tätä kansainvälistä standardia voidaan kuitenkin soveltaa kaikenlaisiin asiakastyytyväisyyteen liittyviin menettelyohjeisiin.

Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa SFS Suomen Standardit, puh. 09 149 9331.
Sisällysluettelo
Sidokset
Velvoittavat viittaukset
ISO 9000:2005 Quality management systems — Fundamentals and vocabulary
Vahvistuspäivä
21.01.2013
Kumouspäivä
17.08.2018
Painos
1
Sivumäärä
42
Julkaisun kieli
suomi/englanti

Takaisin