Tämä asiakirja sisältää standardin ISO/IEC 20000‑1 soveltamisalan määrittelyyn ja kyseisessä standardissa esitettyihin vaatimuksiin liittyvään sovellettavuuteen liittyvää ohjeistusta. Tästä asiakirjasta voi olla apua sen määrittelemisessä, onko standardi ISO/IEC 20000‑1 sovellettavissa organisaation tilanteeseen. Siinä esitetään palvelunhallintajärjestelmän soveltamisalan määritteleminen riippumatta siitä, onko organisaatiolla kokemusta hallintajärjestelmien soveltamisalojen määrittelemisestä vai ei. Tässä asiakirjassa annettu ohjeistus voi auttaa organisaatiota suunnittelemaan standardiin ISO/IEC 20000‑1 pohjautuvan vaatimustenmukaisuuden arvioinnin ja valmistautumaan siihen. Liitteessä on esimerkkejä palvelunhallintajärjestelmän mahdollisista soveltamisalailmoituksista. Annetuissa esimerkeissä on monenlaisia organisaatioita aina hyvin yksinkertaisista palveluiden toimitusketjuista monimutkaisiin ketjuihin. Tätä asiakirjaa voivat käyttää henkilöt, jotka ovat vastuussa palvelunhallintajärjestelmän suunnittelusta ja toteuttamisesta sekä arvioijat ja konsultit. Siinä täydennetään standardissa ISO/IEC 20000‑2 annettuja palvelunhallintajärjestelmän toteuttamista koskevia ohjeita. Palvelunhallintajärjestelmiä auditoivia ja sertifioivia tahoja koskevat vaatimukset esitetään standardissa ISO/IEC 20000‑6, jossa suositellaan tämän asiakirjan käyttöä.
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa SFS Suomen Standardit, puh. 09 149 9331.