Lyhenteet

Käyttöliittymän kieli: Suomeksi In English

- A / A +

SFS-kauppa / Ajankohtaista / Uusi SFS-käsikirja auttaa organisaatiota riskinhallinnassa

Uusi SFS-käsikirja auttaa organisaatiota riskinhallinnassa

Julkaistu 23.6.2021 - päivitetty 6.10.2021

SFS-käsikirja 18 sisältää ohjeita riskien hallintaan ja yrityksen toiminnan jatkuvuuden turvaamiseen.

Riskejä on kaikkialla, ne muuttuvat jatkuvasti ja organisaatiot altistuvat niille vääjäämättä. Onkin erittäin tärkeää muistaa, että vaikuttava riskienhallinta on aukotonta ja kokonaisvaltaista. Moderneissa organisaatioissa on selkeä tahto yhdistää riskienhallinta ja liiketoiminnan jatkuvuus osaksi organisaatioiden keskeisiä, johtamiseen liittyviä prosesseja.

Uusi SFS-käsikirja 18 on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa johdatetaan lukija riskienhallintaan ja liiketoiminnan jatkuvuuteen. Toisessa osassa tarkastellaan standardien teknistä sisältöä vertaamalla niitä toisiinsa. Kolmannesta osasta löytyy yhteenveto ja pohdintaa, jossa riskienhallintaa ja toiminnan jatkuvuutta tarkastellaan organisaation eri osa-alueista käsin.

SFS-käsikirjassa 18 käsitellään seuraavia standardeja:

  • SFS-ISO 31000:2018 Riskienhallinta. Ohjeet.
  • SFS-EN ISO 22301:2019 Turvallisuus ja kriisinkestävyys. Liiketoiminnan jatkuvuuden hallintajärjestelmät. Vaatimukset.

Standardissa SFS-ISO 31000 kuvataan toimintamalli, joka antaa viitekehyksen riskien hallitsemiseen järjestelmällisesti missä tahansa toimintaympäristössä. Se onkin kaikenkattava riskienhallintastandardi, joka koostuu kolmesta osa-alueesta: riskienhallinnan periaatteista, puitteista ja riskienhallintaprosesseista.

Standardissa SFS-EN 22301 esitetty liiketoiminnan jatkuvuuden hallintajärjestelmä turvaa organisaation kyvyn jatkaa toimintaansa häiriötilanteessa. Sen avulla organisaatio voi tunnistaa toiminnan haavoittuvat osa-alueet ja pystyy arvioimaan uhkien vaikutukset sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan toimintatavat häiriötilanteiden varalle.

SFS-käsikirjasta on hyötyä henkilöille, jotka osallistuvat riskin arviointiin tai hallintaan. Hyödyllistä informaatiota löytyy myös heille, jotka ovat mukana kehittämässä ohjeita riskin arviointiin tietyissä toimintaympäristöissä ja joiden on tehtävä päätöksiä siellä, missä on epävarmuutta. Käsikirjasta on etua myös niille henkilöille, jotka tilaavat tai arvioivat riskien arviointeja sekä heille, joiden on ymmärrettävä arviointien tulokset ja joiden tehtävänä on valita arviointimenetelmät tiettyjen tarpeiden täyttämiseksi.

Kirja on saatavana myös eKirjana, jonka voi asentaa yhdelle työasemalle. Voit ladata sen alla olevasta linkistä. eKirjan veroton hinta on sama kuin painetun, mutta alv on 24 %.

Riskienhallinnan ja liiketoiminnan jatkuvuuden -käsikirjaa esiteltiin webinaarissa 31.8.2021. Tutustu materiaaleihin.

Lisätietoja standardisoinnista

Suomen Standardisoimisliitto SFS
Janne Kalli, asiantuntija
044 050 0439
janne.kalli@sfs.fi