Lyhenteet

Käyttöliittymän kieli: Suomeksi In English

- A / A +

SFS-kauppa / Ajankohtaista / Standardeista tukea IT-palvelun elinkaaren hallintaan

Standardeista tukea IT-palvelun elinkaaren hallintaan

Julkaistu 17.4.2020 - päivitetty 20.8.2020

Palvelunhallintajärjestelmän avulla IT-palvelu täyttää vaatimukset ja tuottaa arvoa asiakkaille, käyttäjille ja toimittajalle koko elinkaarensa ajan. Uusitut standardit auttavat järjestelmän kehittämisessä ja ylläpitämisessä.

Palvelunhallintajärjestelmää koskevat vaatimukset, ohjeistusta järjestelmän laatimiseen sekä vaatimustenmukaisuuden arviointiin kuvataan standardisarjassa ISO/IEC 20000. Sarjan osista 1 - 3 on nyt julkaistu uudistetut painokset suomeksi.

Standardeista on hyötyä organisaationne IT-palveluiden hallintajärjestelmän suunnittelusta ja toteuttamisesta vastaaville henkilöille sekä arvioijille ja konsulteille.

Standardin ISO/IEC 20000 osa 1 määrittelee palvelunhallintajärjestelmän laatimista,
toteuttamista, ylläpitämistä ja jatkuvaa parantamista koskevat
vaatimukset.

Osa 2 tarjoaa ohjeistusta
palvelunhallintajär-jestelmän laatimiseen, toteuttamiseen,
ylläpitämiseen ja jatkuvaan parantamiseen. Ohjeistus on avuksi
standardin ISO/IEC 20000-1 mukaisen palvelunhallintajärjestelmän
toteuttamisessa.

Osa 3 auttaa suunnittelemaan standardiin ISO/IEC
20000-1 pohjautuvan vaatimustenmukaisuuden arvioinnin sekä
valmistautumaan siihen. Standardissa esitetään useita esimerkkejä
palvelunhallintajärjestelmän soveltamiskohteista.


Lisätietoja standardisoinnista

Suomen Standardisoimisliitto SFS
Mikko Huttunen, asiantuntija
p. 09 149 9331 (vaihde)
etunimi.sukunimi@sfs.fi