Lyhenteet

Käyttöliittymän kieli: Suomeksi In English

- A / A +

SFS-kauppa / Ajankohtaista / Tutustu potilaskeskeisen ja asiakaslähtöisen hoidon minimivaatimuksiin

Tutustu potilaskeskeisen ja asiakaslähtöisen hoidon minimivaatimuksiin

Julkaistu 18.1.2021 - päivitetty 31.5.2021

Kun haluatte kehittää hoidon potilaskeskeisyyttä, kannattaa tutustua uuteen standardiin SFS-EN 17398. Siinä määritellään vähimmäisvaatimukset potilaan osallistumiselle. Tavoitteena on luoda suotuisat rakenteelliset olosuhteet potilaskeskeiselle hoidolle.

Uuden standardin tavoitteena on edistää potilaan ja hoitohenkilöstön välistä hoitokumppanuutta terveydenhuollon palvelujen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Potilaan osallisuus ja hoitokumppanuus perustuvat potilaan omiin resursseihin ja kykyihin sekä toiveisiin ja tarpeisiin.

Standardissa pääpaino on potilaan kertomuksessa, sekä potilaan ja hoitohenkilökunnan jaetussa päätöksenteossa. Muita olennaisia osia ovat informaation jakaminen sekä dokumentointi henkilökohtaisella, käytännön ja strategisella tasolla.


Potilaskeskeinen hoito

Potilaskeskeisessä toiminnassa potilas osallistuu hoitoa, itsehoitoa ja päätöksentekoa koskeviin prosesseihin. Potilaalla on kykyjä, tunteita, toiveita ja tarpeita. Sen vuoksi hänen tulisi olla osallisena hoidossa. Potilas on oman terveydentilansa asiantuntija, koska hänellä on siitä omakohtaista tietoa ja kokemusta. Erityisesti pitkäaikaissairaat henkilöt elävät arjestaan suurimman osan ilman hoitavien henkilöiden läsnäoloa. Tämän vuoksi on tärkeää keskittyä potilaan kykyyn hoitaa itseään. Potilaskeskeinen hoito on mahdollista, kun hoitohenkilöstö yhdessä terveydenhuollon palveluja käyttävän henkilön kanssa räätälöi palvelut vastaamaan potilaan henkilökohtaisia resursseja, tarpeita ja tavoitteita.


Standardista hyötyä potilaskeskeisen hoidon eri vaiheissa

Standardista SFS-EN 17398 on hyötyä kaikissa terveydenhuollon palveluissa, esimerkiksi lääkäriasemilla, perusterveydenhuollossa, hammashuollossa, kotihoidossa ja kuntoutuksessa sekä ennaltaehkäisevissä palveluissa ja pitkäaikaishoidossa. Lisäksi aina kun selvitetään potilaan tarpeita, tulisi keskusteluun ottaa mukaan tarvittaessa perhe ja tukiverkostot, kuten lailliset edustajat.

Standardia voidaan soveltaa hoitohenkilöstön antamaan hoitoon ja sitä edeltäviin ja sen jälkeisiin toimiin. Se sopii myös strategisella tasolla laadunvarmistukseen ja laadunparantamiseen, hankintoihin, koulutukseen ja ohjaukseen sekä ohjaavana asiakirjana tutkimus- ja kehityshankkeissa, jotka liittyvät potilaskeskeisen hoidon interventioihin ja käyttöönottoon

Lisätietoa standardisoinnista

YTL

Suvi Pasanen, asiantuntija
p. 050 328 5413
etunimi.sukunimi@ytl.fi