Tätä eurooppalaista standardia sovelletaan kiinnitysmenetelmien (tuenta, sidonta sekä niiden yhdistelmät) suunnitteluun kuormien varmistamiseksi maantieajoneuvoilla tai niiden osilla (kuorma-autot, perävaunut, kontit ja vaihtokorit) tapahtuvassa pintakuljetuksessa, mukaan lukien niiden kuljetus laivoissa tai rautateillä ja/tai niiden yhdistelmillä. Rautatiekuljetuksen aikainen laskumäkivaihto, jossa kiihtyvyys on yli 1 g, on poissuljettu, koska se ei ole ennakoitavissa yhdistetyssä kuljetuksessa. (Katso kiinnitysvyöt EN 12195-2, kiinnityskettingit EN 12195-3, teräsköydet kiinnittämistä varten EN 12195-4.) Tätä eurooppalaista standardia ei sovelleta ajoneuvoihin, joiden kokonaispaino on pienempi tai yhtä suuri kuin 3 500 kg. HUOM. Keveillä ajoneuvoilla voi olla ajo-ominaisuuksia, jotka aiheuttavat suurempia kiihtyvyysarvoja maantiellä. Kuorman kiinnityksen mitoittamisessa on tehtävä ero vakaiden kuormien ja kaatumiselle alttiiden kuormien välillä. Tässä standardissa määritellään lisäksi pintakuljetuksen kiihtyvyyskertoimet. Ylisidonnassa sidonnan vetovoiman voiman menetys kuorman ulkoreunojen ja sidonnan välissä otetaan huomioon. Kiinnitysvoimat, jotka valitaan laskentaa varten tässä standardissa EN 12195-1, ovat tuennan tai sidonnan kiristämisen aiheuttamia staattisia voimia ja dynaamisia voimia, jotka vaikuttavat sidonnassa kuorman liikkeiden vaikutuksesta. Liitteessä A annetaan esimerkkejä laskelmien soveltamisesta.
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry, puh. 09 19 231 (vaihde).
Sisällysluettelo
Esipuhe
Johdanto
1 Soveltamisala
2 Velvoittavat viittaukset
3 Termit, määritelmät, tunnukset, yksiköt ja lyhenteet
3.1 Yleiset termit ja määritelmät
3.2 Laskentaparametrien termit ja määritelmät
3.3 Tunnukset, yksiköt ja termit
4 Kiihtyvyyskertoimet
4.1 Yleistä
4.2 Kuljetusvälineessä oleva kuorma maantiekuljetuksen aikana
4.3 Kuljetusvälineessä oleva kuorma rautatiekuljetuksen aikana
4.4 Kuljetusvälineessä oleva kuorma merikuljetuksen aikana
5 Laskentamenetelmät
5.1 Yleistä
5.2 Varmistamattoman kuorman vakavuus
5.3 Tuenta
5.4 Kitkasidonta
5.5 Suorasidonta
6 Muuttujat
6.1 Kitkakerroin
6.2 Voimien välittyminen kitkasidonnassa
7 Kuorman sidonnan testaaminen
8 Käyttöä koskevat ohjeet
8.1 Yleistä
8.2 Merkinnät
Liite A Esimerkkejä sidontavoimien laskemisesta (opastava)
Liite B Kitka (velvoittava)
Liite C Kuormansidontapöytäkirja (opastava)
Liite D Käytännön kokeita kuorman kiinnitysjärjestelyjen tehokkuuden määrittämiseksi (velvoittava)
Liite E Käytännön kokeiden dokumentointi (opastava)
EN 12195-2:2000 Load restraint assemblies on road vehicles - Safety - Part 2: Web lashing made from man-made fibres
EN 12195-3:2001 Load restraint assemblies on road vehicles - Safety - Part 3: Lashing chains
EN 12195-4:2003 Load restraint assemblies on road vehicles - Safety - Part 4: Lashing steel wire ropes
EN 12195-2:2000 Load restraint assemblies on road vehicles - Safety - Part 2: Web lashing made from man-made fibres
EN 12195-3:2001 Load restraint assemblies on road vehicles - Safety - Part 3: Lashing chains
EN 12195-4:2003 Load restraint assemblies on road vehicles - Safety - Part 4: Lashing steel wire ropes
EN 12642:2006 Securing of cargo on road vehicles - Body structure of commercial vehicles - Minimum requirements
EN ISO 7500-1:2018 Metallic materials - Calibration and verification of static uniaxial testing machines - Part 1: Tension/compression testing machines - Calibration and verification of the force-measuring system (ISO 7500-1:2018)