Tämä standardi a) antaa järjestelmällistä toimintamallia koskevat vaatimukset, jotka täyttämällä organisaatio voi tuottaa hyvälaatuisia terveyspalveluja b) voi olla organisaation sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien (myös sertifiointilaitosten) käytössä terveydenhuolto-organisaation kaikilla tasoilla laatujärjestelmän toteutuksessa ja ylläpidossa, ja sen avulla arvioidaan organisaation kykyä täyttää niin potilaiden kuin muidenkin asiakkaiden tarpeet ja odotukset. c) on sovellettavissa terveydenhuolto-organisaatioihin riippumatta organisaation rakenteesta, itse organisaatiosta, omistajasta tai organisaation tuottamien terveyspalvelujen koosta tai luonteesta. d) keskittyy kliinisten prosessien vaatimuksiin. Organisaatiot, joiden laatujärjestelmän soveltamisalaan kuuluu myös tutkimus- ja koulutusprosesseja, voivat käyttää tämän standardin vaatimuksia tarpeen mukaan.
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa Yhteinen Toimialaliitto, www.ytl.fi.
Sisällysluettelo
Eurooppalainen esipuhe
0 Johdanto
0.1 Yleistä
0.2 Laadunhallinnan periaatteet
0.3 Prosessimainen toimintamalli
0.4 Yhteys muihin hallintajärjestelmästandardeihin
1 Soveltamisala
1.1 Soveltaminen
2 Velvoittavat viittaukset
3 Termit ja määritelmät
4 Organisaation toimintaympäristö
4.1 Organisaation ja sen toimintaympäristön ymmärtäminen
4.2 Sidosryhmien tarpeiden ja odotusten ymmärtäminen