Kaikille sopiva suunnittelu. Tuotteiden, esineiden ja palveluiden saavutettavuus ´kaikille sopiva suunnittelu´ -periaatteen seurauksena. Käyttäjäkunnan laajentaminen
Tuote ladattavissa hetiToimitusaika on noin 1 - 2 työpäivääToimitusaika on 3 - 5 työpäivää.
Tässä asiakirjassa määritellään vaatimukset, joiden avulla organisaation on mahdollista suunnitella, kehittää ja tarjota tuotteita, tavaroita ja palveluita siten, että mahdollisimman monet käyttäjät, mukaan lukien vammaiset henkilöt, tavoittavat ne ja pystyvät ymmärtämään ja käyttämään niitä. Tässä asiakirjassa määritellään vaatimuksia ja suosituksia, joiden avulla organisaatio voi laajentaa käyttäjäkuntaansa tunnistamalla käyttäjien tarpeita, piirteitä, kykyjä ja mieltymyksiä käyttäjiä suoraan tai epäsuorasti osallistamalla sekä käyttämällä menettelytavoissa ja prosesseissa saavutettavuuteen liittyvää tietoa. Tässä asiakirjassa määritellään vaatimukset, joiden avulla organisaation on mahdollista täyttää tuotteiden, tavaroiden ja palveluiden lakeihin ja säännöksiin perustuvat saavutettavuusvaatimukset. Tässä asiakirjassa esitetyt vaatimukset ovat yleisluonteisia ja niiden tarkoituksena on olla sovellettavissa organisaation kaikissa osissa riippumatta siitä minkä tyyppinen tai kokoinen organisaatio on tai mitä tuotteita, tavaroita ja palveluita se tarjoaa. Tässä asiakirjassa edistetään kaikille sopivaa suunnittelua noudattavaa saavutettavuutta kaikissa valtavirtatuotteissa ja –palveluissa sekä niiden yhteiskäyttöisyyttä avustavien teknologioiden kanssa. Tässä asiakirjassa ei ole teknisiä rakennemäärittelyjä eikä se edellytä tuotteiden, tavaroiden tai palveluiden yhdenmukaista suunnittelua tai toiminnallisuutta.
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry, puh. 09 19 231 (vaihde).
Sisällysluettelo
Eurooppalainen esipuhe
Johdanto
1 Soveltamisala
2 Velvoittavat viittaukset
3 Termit ja määritelmät
4 Organisaation toimintaympäristö ja kaikille sopiva suunnittelu
4.1 Kaikille sopivasta suunnittelusta syntyvä saavutettavuus
4.2 Organisaation ja sen toimintaympäristön ymmärtäminen
4.3 Sidosryhmien tarpeiden ja odotusten ymmärtäminen
4.4 Kaikille sopivan suunnittelun laajuuden määrittely organisaatiossa
4.5 Yhdistäminen olemassa oleviin hallintajärjestelmiin
5 Johtajuus
5.1 Johtajuus ja sitoutuminen
5.2 Menettelytavat
5.3 Tehtävät, vastuut ja toimivaltuudet organisaatiossa
6 Suunnittelu
6.1 Toimenpiteet riskien ja mahdollisuuksien huomioimiseksi
6.2 Kaikille sopivan suunnittelun päämäärät ja niiden saavuttamiseen tarvittava suunnittelu
6.3 Muutosten suunnittelu
7 Tukitoiminnot
7.1 Resurssit
7.2 Osaaminen
7.3 Tietoisuus
7.4 Viestintä
7.5 Dokumentoitu tieto
8 Toiminta
8.1 Toiminnan suunnittelu ja ohjaus
8.2 Tuotteiden ja palveluiden suunnittelu ja kehitys
8.3 Käyttäjien osallistaminen
8.4 Päästä-päähän -ketjun suhde saavutettavuuteen
8.5 Ulkoisten toimittajien hallinta ja viestiminen niiden kanssa
9 Suorituskyvyn arviointi
9.1 Seuranta, mittaus, analysointi ja arviointi
9.2 Sisäinen auditointi
9.3 Johto
10 Parantaminen
Liite A Saavutettavuus, kaikille sopiva suunnittelu ja ihmisoikeudet (opastava)
Liite B Käyttäjien osallistaminen (opastava)
Liite C Suunnittelutoiminta projekteissa (opastava)
Liite D Vaatimusluettelo (opastava)
Liite E Viitteellinen luettelo standardeista ja ohjeista, jotka ovat oleellisia tuotteiden, tavaroiden ja palveluiden kaikille sopivan suunnittelun tuottaman saavutettavuuden kannalta (opastava)
4 Organisaation toimintaympäristö ja kaikille sopiva suunnittelu
4.1 Kaikille sopivasta suunnittelusta syntyvä saavutettavuus
4.2 Organisaation ja sen toimintaympäristön ymmärtäminen
4.3 Sidosryhmien tarpeiden ja odotusten ymmärtäminen
4.4 Kaikille sopivan suunnittelun laajuuden määrittely organisaatiossa
4.5 Yhdistäminen olemassa oleviin hallintajärjestelmiin
5 Johtajuus
5.1 Johtajuus ja sitoutuminen
5.2 Menettelytavat
5.3 Tehtävät, vastuut ja toimivaltuudet organisaatiossa
6 Suunnittelu
6.1 Toimenpiteet riskien ja mahdollisuuksien huomioimiseksi
6.2 Kaikille sopivan suunnittelun päämäärät ja niiden saavuttamiseen tarvittava suunnittelu
6.3 Muutosten suunnittelu
7 Tukitoiminnot
7.1 Resurssit
7.2 Osaaminen
7.3 Tietoisuus
7.4 Viestintä
7.5 Dokumentoitu tieto
8 Toiminta
8.1 Toiminnan suunnittelu ja ohjaus
8.2 Tuotteiden ja palveluiden suunnittelu ja kehitys
8.3 Käyttäjien osallistaminen
8.4 Päästä-päähän -ketjun suhde saavutettavuuteen
8.5 Ulkoisten toimittajien hallinta ja viestiminen niiden kanssa
9 Suorituskyvyn arviointi
9.1 Seuranta, mittaus, analysointi ja arviointi
9.2 Sisäinen auditointi
9.3 Johto
10 Parantaminen
Liite A Saavutettavuus, kaikille sopiva suunnittelu ja ihmisoikeudet (opastava)
Liite B Käyttäjien osallistaminen (opastava)
Liite C Suunnittelutoiminta projekteissa (opastava)
Liite D Vaatimusluettelo (opastava)
Liite E Viitteellinen luettelo standardeista ja ohjeista, jotka ovat oleellisia tuotteiden, tavaroiden ja palveluiden kaikille sopivan suunnittelun tuottaman saavutettavuuden kannalta (opastava)