Tässä asiakirjassa määritellään vaatimukset ja suositukset, jotka koskevat terveydenhuollon ja sosiaalihuollon palvelujen tuottamista ikääntyneille sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiden toimesta riippumatta siitä, tarjotaanko palvelu kotona vai hoivakodissa. Palvelun perustana on tarjota ikääntyneelle henkilökohtaisten tarpeiden ja mieltymysten mukaista hoitoa, joka tukee henkilön kykyä tehdä itseään koskevia päätöksiä, osallisuutta yhteiskunnan toimintaan ja turvallista ikääntymistä. Tätä asiakirjaa sovelletaan kaikkiin ikääntyneille hoitoa tarjoaviin organisaatioihin riippumatta organisaation koosta, rakenteesta, oikeudellisesta muodosta tai rahoitusmallista (t.s. julkinen vai yksityinen). Tässä asiakirjassa ei käsitellä kliinisiä ohjeita eikä lääkinnällisiä laitteita.
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa Yhteinen Toimialaliitto, www.ytl.fi.
Sisällysluettelo
Eurooppalainen esipuhe
Johdanto
1 Soveltamisala
2 Velvoittavat viittaukset
3 Termit ja määritelmät
4 Organisatoriset ja tekniset prosessit
4.1 Organisaatio, hallinto ja resurssit
4.2 Henkilöstö – tiedot, taidot ja lukumäärä
4.3 Eettiset periaatteet
4.4 Terveyden edistäminen ja hyvinvointi
4.5 Apuvälineet, järjestelmät ja teknologia ja niihin liittyvät palvelut
4.6 Esteettömyys rakennetussa ympäristössä
4.7 Siivous, hygienia ja tartunnat
5 Hoidon aloitus, arviointi, sopimus ja asiakirjat
5.1 Palvelutarpeiden alkuarviointi
5.2 Ikääntynyttä koskevat sopimukset
5.3 Asiakirjat – suunnitelmat, sopimukset, toimenpiteet ja tulokset
6 Ydinprosessit – Sosiaalinen ja yhteisöllinen asuminen
6.1 Oikeudet, monimuotoisuus, koskemattomuus ja osallisuus
6.2 Turvallisuus
6.3 Kommunikointi ja tiedonvälitys
6.4 Aktiviteetit
6.5 Omaishoitajat – Ikääntyneen läheiset ja vapaaehtoiset
7 Ydinprosessit – Terveys ja hyvinvointi
7.1 Terveyslukutaito
7.2 Hoidon ja huolenpidon jatkuva arviointi
7.3 Kognitiiviset toiminnot ja mielenterveys
7.4 Ruoka, juoma, ateriat ja ravitsemus
7.5 Suun ja hampaiden terveys
7.6 Rakon ja suolen toiminta
7.7 Henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtiminen, ihonhoito ja haavat
7.8 Kipu
7.9 Lääkehoito
7.10 Saattohoito ja palliatiivinen hoito
8 Laadunvarmistus
8.1 Järjestelmällinen laatutyö
8.2 Laadunvarmistuslausunto
8.3 Laadunhallintajärjestelmät
8.4 Aloitteet ja valitukset
8.5 Riskien ennaltaehkäisy ja hallinta
8.6 Poikkeamat ja haittatapahtumat
8.7 Prosessien, toimintojen ja tulosten arviointi
8.8 Käyttäjän antama palaute
8.9 Sisäiset auditoinnit
8.10 Itsearviointi
Liite A Kokonaisvaltaiset terveys- ja sosiaalipalvelut (opastava)
Liite B Tarpeet, toiveet, arviointi ja arviointityökalut (opastava)
Liite C Vaatimustenmukaisuus ja suositusten noudattaminen (opastava)