Tässä asiakirjassa annetaan kriisinhallintaa koskevia ohjeita, joista on organisaatioille apua strategisen kriisinhallintavalmiuden suunnittelussa, toteuttamisessa, ylläpitämisessä, katselmoinnissa ja jatkuvassa parantamisessa. Ohjeista on kaikenlaisille organisaatioille apua kriisien tunnistamiseen ja hallintaan. Käsiteltäviä osa-alueita ovat mm. — toimintaympäristö, keskeiset käsitteet, periaatteet ja haasteet (ks. kohta 4) — organisaation kriisinhallintavalmiuden kehittäminen (ks. kohta 5) — kriisijohtaminen (ks. kohta 6) — kriisinhallintaryhmän toiminnassa vastaan tulevat päätöksenteon haasteet ja muut monimutkaiset näkökohdat (ks. kohta 7) — kriisiviestintä (ks. kohta 8) — kriiseihin liittyvä koulutus ja validointi sekä niistä oppiminen (ks. kohta 9). Asiakirja soveltuu ylimmälle johdolle, jolla on strateginen vastuu kriisinhallintavalmiudesta missä tahansa organisaatiossa. Asiakirjaa voivat käyttää myös ne, jotka toimivat ylimmän johdon ohjauksessa. Tässä asiakirjassa tiedostetaan aiheen suhde eri tieteenaloihin sekä niihin liittyvät keskinäiset riippuvuudet, mutta aihetta ei käsitellä muiden alojen näkökulmasta.
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa SFS Suomen Standardit, puh. 09 149 9331.
Sisällysluettelo
Eurooppalainen esipuhe (CEN)
Esipuhe (ISO)
Johdanto
1 Soveltamisala
2 Velvoittavat viittaukset
3 Termit ja määritelmät
4 Kriisinhallinta – Toimintaympäristö, keskeiset käsitteet ja periaatteet
4.1 Kriisien luonne
4.2 Kriisien ominaispiirteet
4.3 Kriisien mahdolliset alkuperät
4.4 Vaste- ja palautumisvalmius
4.5 Kriisinhallinnan periaatteet
5 Kriisinhallintavalmiuden rakentaminen
5.1 Yleistä
5.2 Kriisinhallinnan perusrakenne
5.3 Kriisinhallintaprosessi
6 Kriisinjohtaminen
6.1 Keskeiset johtamistaidot ja -ominaisuudet
6.2 Hyvinvointi ja kestävä kriisinhallinta
7 Strateginen päätöksenteko kriisitilanteissa
7.1 Yleistä
7.2 Miksi päätöksenteko voi olla haastavaa
7.3 Dilemmat, päätösten viivästyminen ja päätöksenteon välttely
7.4 Päätöksentekoon liittyvät ongelmatekijät
7.5 Vaikuttava päätöksenteko kriisitilanteissa
8 Kriisiviestintä
8.1 Yleistä
8.2 Kriisiä edeltävä valmistautuminen
8.3 Suhteiden ja maineen hallinta
8.4 Keskeiset roolit
8.5 Kriisiviestintästrategia
8.6 Kriisiviestinnän keskeiset periaatteet ja toiminnot
8.7 Viestin johdonmukaisuus
8.8 Vaikuttavan viestinnän esteet
8.9 Sosiaalinen media – mahdollisuuksia ja uhkia
9 Kriiseihin liittyvä koulutus ja validointi sekä niistä oppiminen