Tässä kansainvälisessä standardissa annetaan kaikentyyppisille organisaatioille niiden koosta ja sijainnista riippumatta opastusta a) yhteiskuntavastuuseen liittyvistä käsitteistä, termeistä ja määritelmistä b) yhteiskuntavastuun taustoista, suuntauksista ja piirteistä c) yhteiskuntavastuuseen liittyvistä periaatteista ja käytännöistä d) yhteiskuntavastuun ydinaiheista ja kysymyksistä e) yhteiskuntavastuullisen toiminnan sisällyttämisestä koko organisaatioon, toteuttamisesta ja edistämisestä koko organisaatiossa ja sen vaikutuspiiriin liittyvissä toimintaperiaatteissa ja käytännöissä f) sidosryhmien tunnistamisesta ja osallistamisesta g) sitoutumisesta, toiminnan tasosta ja muista yhteiskuntavastuuseen liittyvistä tiedoista viestimisestä. Tämän kansainvälisen standardin tarkoitus on auttaa organisaatioita edistämään osaltaan kestävää kehitystä. Sen tarkoitus on kannustaa organisaatioita olemaan tyytymättä vain lakien noudattamiseen samalla todeten, että lakien noudattaminen on jokaisen organisaation perimmäinen velvollisuus ja olennainen osa sen yhteiskuntavastuullista toimintaa. Standardin tarkoitus on edistää yhteisymmärrystä yhteiskuntavastuun alueella ja täydentää muita yhteiskuntavastuuseen liittyviä asiakirjoja ja hankkeita eikä korvata niitä. Tämän kansainvälisen standardin soveltamisessa organisaation suositellaan ottavan huomioon yhteiskuntien, ympäristön, lakien, kulttuurien, politiikan ja organisaatioiden erot sekä erilaiset taloudelliset olot samalla kuitenkin noudattaen kansainvälisiä toimintasääntöjä. Tämä kansainvälinen standardi ei ole hallintajärjestelmästandardi. Sitä ei ole tarkoitettu eikä se sovellu käytettäväksi sertifioinnissa eikä lainsäädännössä tai sopimuksissa. Kaikenlaiset tarjoukset tehdä standardiin ISO 26000 perustuvaa sertifiointia tai väitteet sen mukaisesta sertifioinnista vääristelevät tämän kansainvälisen standardin tarkoitusta ja ovat sen väärinkäyttöä. Koska tämä kansainvälinen standardi ei sisällä vaatimuksia, tällainen sertifiointi ei voi olla osoitus tämän kansainvälisen standardin vaatimusten mukaisuudesta. Tämän kansainvälisen standardin tarkoitus on antaa organisaatioille opastusta yhteiskuntavastuusta, ja sitä voidaan käyttää julkisen politiikan toimien osana. Sitä ei kuitenkaan ole tarkoitus pitää ”kansainvälisenä standardina”, ”ohjeena” tai ”suosituksena” Marrakeshin sopimuksen (jolla perustettiin Maailman kauppajärjestö) esittämässä merkityksessä. Sen tarkoitus ei ole myöskään antaa perusteita olettaa, että jotkin toimenpiteet olisivat Maailman kauppajärjestön asettamien velvoitteiden mukaisia. Sitä ei myöskään ole tarkoitettu käytettäväksi syytetoimien, valitusten, puolustuksen tai muiden väitteiden perustana missään kansainvälisessä, kansallisessa tai muissa oikeudenkäynneissä eikä käytettäväksi todisteena kansainvälisen tapaoikeuden muuttumisesta. Tämän kansainvälisen standardin ei ole tarkoitus estää tarkempien, tiukempia vaatimuksia asettavien tai muuntyyppisten kansallisten standardien laatimista.
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa SFS Suomen Standardit, puh. 09 149 9331.
Sisällysluettelo
Eurooppalainen esipuhe
Esipuhe
Johdanto
1 Soveltamisala
2 Termit ja määritelmät
3 Yhteiskuntavastuun ymmärtäminen
3.1 Organisaatioiden yhteiskuntavastuu: Historiallinen tausta
3.2 Viimeaikaisia yhteiskuntavastuusuuntauksia
3.3 Yhteiskuntavastuun piirteet
3.4 Valtio ja yhteiskuntavastuu
4 Yhteiskuntavastuun periaatteet
4.1 Yleistä
4.2 Vastuunalaisuus
4.3 Avoimuus
4.4 Eettinen toiminta
4.5 Sidosryhmien intressien kunnioittaminen
4.6 Oikeusjärjestyksen kunnioittaminen
4.7 Kansainvälisten toimintasääntöjen kunnioittaminen
4.8 Ihmisoikeuksien kunnioittaminen
5 Yhteiskuntavastuun tunnistaminen ja sidosryhmien osallistaminen
5.1 Yleistä
5.2 Yhteiskuntavastuun tunnistaminen
5.3 Sidosryhmien tunnistaminen ja osallistaminen
6 Opastusta yhteiskuntavastuun ydinaiheista
6.1 Yleistä
6.2 Organisaation hallintotapa
6.3 Ihmisoikeudet
6.4 Työelämän käytännöt
6.5 Ympäristö
6.6 Oikeudenmukaiset toimintatavat
6.7 Kuluttaja-asiat
6.8 Yhteisön toimintaan osallistuminen ja yhteisön kehittäminen
7 Opastusta yhteiskuntavastuun sisällyttämisestä koko organisaation toimintaan
7.1 Yleistä
7.2 Organisaation ominaisuuksien ja yhteiskuntavastuun välinen suhde
7.3 Organisaation yhteiskuntavastuun ymmärtäminen
7.4 Käytännöt, jotka sisällyttävät yhteiskuntavastuun koko organisaation toimintaan