Tässä asiakirjassa esitetään ihmiskeskeisen suunnittelun periaatteita ja toimintoja koskevia vaatimuksia ja suosituksia kattaen tietokonepohjaisten vuorovaikutteisten järjestelmien koko elinkaaren. Standardi on tarkoitettu suunnitteluprosesseista vastaaville henkilöille, ja siinä tarkastellaan tapoja, miten ihmisen ja järjestelmän välistä vuorovaikutusta voidaan edistää niin laitteisto- kuin ohjelmistokomponenttien avulla. HUOM. Tietokonepohjaisten vuorovaikutteisten järjestelmien laajuus ja monimutkaisuus vaihtelee. Esimerkkejä ovat suoraan kaupan hyllyltä ostettavat ohjelmistotuotteet, räätälöidyt toimistojärjestelmät, prosessinohjausjärjestelmät, automatisoidut pankkijärjestelmät, verkkosivustot ja -sovellukset, ja kuluttajatuotteet kuten myyntiautomaatit, matkapuhelimet ja digitaalinen televisio. Tässä asiakirjassa näihin järjestelmiin viitataan yleisesti tuotteina, järjestelminä tai palveluina, vaikka yksinkertaisuuden vuoksi käytetään toisinaan vain yhtä näistä termeistä. Tässä asiakirjassa annetaan kokonaiskuva ihmiskeskeisen suunnittelun toimista. Siinä ei käsitellä yksityiskohtaisesti ihmiskeskeistä suunnittelua varten tarvittavia menetelmiä ja tekniikoita eikä terveys- tai turvallisuusnäkökohtia. Vaikka standardissa käsitellään suunnitelmien laatimista ihmiskeskeistä suunnittelua varten ja ihmiskeskeisen suunnittelun hallinnoimista, siinä ei käsitellä kaikkia projektinhallinnan näkökohtia. Tämän asiakirjan tiedot on tarkoitettu niiden henkilöiden käyttöön, jotka vastaavat suunnittelusta ja hallinnoinnista koskien vuorovaikutteisten järjestelmien suunnittelun ja kehittämisen projekteja. Sen vuoksi standardissa käsitellään teknistä ergonomiatietoa vain siinä määrin kuin nämä henkilöt tarvitsevat ymmärtääkseen tämän tiedon merkityksen ja tärkeyden suunnitteluprosessin kokonaisuudessa. Standardi sisältää myös viitekehyksen ihmiskeskeisessä suunnittelussa mukana oleville käytettävyyden ja ergonomian asiantuntijoille. Monet muut standardit, kuten standardin ISO 9241 muut osat (ks. liite A) ja standardi ISO 6385 sisältävät yksityiskohtaista tietoa ergonomiasta, käytettävyydestä ja esteettömyydestä. Viimeksi mainitussa kuvataan myös ergonomian laajat periaatteet. Tämän asiakirjan vaatimukset ja suositukset voivat hyödyttää kaikkia ihmiskeskeisessä suunnittelussa ja kehittämisessä mukana olevia osapuolia. Liitteessä B on tarkistuslista, jota voidaan käyttää perustellessa vaatimustenmukaisuutta tämän asiakirjan suhteen.
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry, puh. 09 19 231 (vaihde).
Sisällysluettelo
Eurooppalainen esipuhe (CEN)
Esipuhe (ISO)
Johdanto
1 Soveltamisala
2 Velvoittavat viittaukset
3 Termit ja määritelmät
4 Perustelut ihmiskeskeisen suunnittelun omaksumiselle
5 Ihmiskeskeisen suunnittelun periaatteet
5.1 Yleistä
5.2 Suunnittelu perustuu käyttäjien, tehtävien ja ympäristöjen selkeään ymmärtämiseen
5.3 Käyttäjät ovat mukana koko suunnittelun ja kehittämisen ajan
5.4 Käyttäjäkeskeinen arviointi ohjaa ja tarkentaa suunnittelua
5.5 Prosessi on iteratiivinen
5.6 Suunnittelu kohdistuu käyttäjäkokemukseen kokonaisuutena
5.7 Suunnitteluryhmässä on monialaisia taitoja ja näkemyksiä
6 Suunnitelman laatiminen ihmiskeskeisestä suunnittelua varten
6.1 Yleistä
6.2 Vastuu
6.3 Suunnitelman sisältö
6.4 Sisällyttäminen projektisuunnitelmaan
6.5 Ajoitus ja resurssit
7 Ihmiskeskeisen suunnittelun toiminnot
7.1 Yleistä
7.2 Käyttöyhteyden ymmärtäminen ja määrittäminen
7.3 Käyttäjien vaatimusten määrittäminen
7.4 Suunnitteluratkaisujen tuottaminen
7.5 Suunnitteluratkaisujen arviointi
8 Kestävä kehitys ja ihmiskeskeinen suunnittelu
9 Vaatimustenmukaisuus
Liite A Yleiskatsaus ISO 9241 -standardisarjasta (opastava)
Liite B Esimerkkimenettely soveltuvuuden ja vaatimustenmukaisuuden arvioimiseksi (opastava)