Tässä asiakirjassa esitetään puitteet käytettävyyden käsitteen ymmärtämiselle ja sen soveltamiselle tilanteissa, joissa ihmiset käyttävät vuorovaikutteisia järjestelmiä ja muun tyyppisiä järjestelmiä (myös rakennettuja ympäristöjä) sekä tuotteita (mukaan lukien teollisuus- ja kulutustuotteet) ja palveluja (mukaan lukien tekniset ja yksilöiden käyttämät palvelut). HUOM. Tässä asiakirjassa käsite ”tarkastelukohde” viittaa siihen järjestelmään, tuotteeseen tai palveluun, minkä käytettävyyttä tarkastellaan (ks. 8.1). Tässä asiakirjassa: — selitetään, että käytettävyys on käytön lopputulema — määritellään tärkeimmät termit ja käsitteet — yksilöidään käytettävyyden perusteet — selitetään käytettävyyden käsitteen soveltamista. Tässä asiakirjassa ei kuvata mitään tiettyä prosessia tai menetelmää käytettävyyden huomioimiseksi suunnittelun kehittämisessä tai arvioinnissa. Tämä asiakirja on tarkoitettu mm: — käytettävyyden/ergonomian/inhimillisten tekijöiden ammattilaisille — järjestelmien, tuotteiden ja palveluiden suunnittelijoille ja kehittäjille — laadunvarmistuksen henkilöstölle — yksityiselle ja julkiselle hankintatoimelle — kuluttajajärjestöille. Yleisimmät tämän asiakirjan sovelluskohteet ovat suunnittelussa ja arvioinnissa.
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry, puh. 09 19 231 (vaihde).