1 Soveltamisala Tässä kansainvälisessä standardissa esitetään opastusta laatusuunnitelmien kehittämiseen, katselmointiin, hyväksyntään, toteuttamiseen ja uudistamiseen. Standardia voidaan soveltaa riippumatta siitä, onko organisaatiolla standardin ISO 9001 mukainen johtamisjärjestelmä vai ei. Tätä kansainvälistä standardia voidaan soveltaa prosessin, tuotteen, projektin tai sopimuksen laatusuunnitelmiin missä tahansa tuoteluokassa (tavaratuotteet, tietotuotteet, prosessoidut materiaalit ja palvelut) sekä millä tahansa teollisuuden alalla. Se keskittyy pääasiassa tuotteen toteuttamiseen, eikä ole ohje organisaation laadunhallintajärjestelmän suunnitteluun. Tämä kansainvälinen standardi on opastava asiakirja, eikä sitä ole tarkoitettu käytettäväksi sertifiointitarkoituksiin. HUOM. Jotta vältetään ilmauksen "prosessi, tuote, projekti tai sopimus" tarpeetonta käyttöä, tässä kansainvälisessä standardissa käytetään termiä "kohde" (ks. 3.10).
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa SFS Suomen Standardit, puh. 09 149 9331.
Sisällysluettelo
Foreword
Introduction
1 Scope
2 Normative references
3 Terms and definitions
4 Development of a quality plan
4.1 Identifying the need for the quality plan
4.2 Inputs to the quality plan
4.3 Scope of the quality plan
4.4 Preparation of the quality plan
5 Content of the quality plan
5.1 General
5.2 Scope
5.3 Quality plan inputs
5.4 Quality objectives
5.5 Management responsibilities
5.6 Control of documents and data
5.7 Control of records
5.8 Resources
5.9 Requirements
5.10 Customer communication
5.11 Design and development
5.12 Purchasing
5.13 Production and service provision
5.14 Identification and traceability
5.15 Customer property
5.16 Preservation of product
5.17 Control of nonconforming product
5.18 Monitoring and measurement
5.19 Audits
6 Review, acceptance, implementation and revision of the quality plan
6.1 Review and acceptance of the quality plan
6.2 Implementation of the quality plan
6.3 Revision of the quality plan
6.4 Feedback and improvement
Annex A Simplified examples of formats for the presentation of quality plans (informative)
Annex B Correspondence between ISO 10005:2005 and ISO 9001:2000 (informative)