Tässä asiakirjassa annetaan opastusta, joka koskee laadunhallintaa projekteissa. Se soveltuu organisaatioiden projekteihin, jotka voivat olla erilaisia monimutkaisuudeltaan, laajuudeltaan ja kestoltaan. Ne voivat olla yksittäisiä tai kuulua projektikokonaisuuksiin eri toimintaympäristöissä ja koskea erilaisia tuotteita, palveluita ja prosesseja. Tarkoituksena on vastata projektin sidosryhmien odotuksiin projekteja koskevan laadunhallinnan avulla. Opastusta voi näin ollen olla tarpeen joiltain osin muokata kuhunkin projektiin sopivaksi. Tämä asiakirja ei ole varsinainen projektinhallinnan opas. Asiakirjassa annetaan projektinhallinnan prosessien laatuun liittyvää ohjeistusta. Projektinhallinnasta ja siihen liittyvistä prosesseista on ohjeistusta standardissa ISO 21500. Tässä asiakirjassa käsitellään sekä käsite "laadunhallinta projekteissa" että käsite "laadunhallintajärjestelmät projekteissa". Ne käsitellään toisistaan erillään seuraavissa kohdissa: ― Laadunhallinta projekteissa sisältää laadunhallintajärjestelmät projekteissa (kohta 4), johdon vastuun projekteissa (kohta 5), resurssienhallinnan projekteissa (kohta 6), tuotteiden ja palveluiden toteuttamisen projekteissa (kohta 7) sekä mittaukset, analysoinnin ja parantamisen projekteissa (kohta 8). ― Laadunhallintajärjestelmät projekteissa sisältävät projektin ominaisuudet (4.1), laadunhallinnan periaatteet projekteissa (4.2), projektien laadunhallinnan prosessit (4.3) ja projektin laatusuunnitelman (4.4).
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa SFS Suomen Standardit, puh. 09 149 9331.
Sisällysluettelo
Esipuhe (ISO)
Johdanto
1 Soveltamisala
2 Velvoittavat viittaukset
3 Termit ja määritelmät
4 Laadunhallintajärjestelmät projekteissa
4.1 Projektin toimintaympäristö ja ominaisuudet
4.2 Laadunhallinnan periaatteet
4.3 Projektin laadunhallinnan prosessit
4.4 Projektin laatusuunnitelma
5 Johdon vastuu projekteissa
5.1 Ylimmän johdon sitoutuminen
5.2 Strateginen prosessi
5.3 Johdon katselmukset ja edistymisen arvioinnit
6 Resurssienhallinta projekteissa
6.1 Resursseihin liittyvät prosessit
6.2 Henkilöstöön liittyvät prosessit
7 Tuotteiden ja palveluiden toteuttaminen projekteissa
7.1 Yleistä
7.2 Toisistaan riippuvaiset prosessit
7.3 Soveltamisalaan liittyvät prosessit
7.4 Aikaan liittyvät prosessit
7.5 Kustannuksiin liittyvät prosessit
7.6 Viestintään liittyvät prosessit
7.7 Riskeihin liittyvät prosessit
7.8 Hankintaprosessit
8 Mittaus, analysointi ja parantaminen projekteissa
8.1 Yleistä
8.2 Mittaus ja analysointi
8.3 Parantaminen
Liite A Yleiskatsaus laadunhallinnan prosesseihin projekteissa (opastava)
Liite B Taulukko tämän asiakirjan sekä standardien ISO 9001:2015 ja ISO 21500:2012 vastaavuuksista (opastava)