Tässä asiakirjassa annetaan ohjeistusta, jonka avulla organisaatio voi luoda ja ottaa käyttöön sekä ylläpitää ja parantaa järjestelmiä, joilla hallitaan osaamisia ja kehitetään henkilöstöä siten, että vaikutetaan myönteisesti tuloksiin, jotka koskevat tuotteiden ja palveluiden vaatimustenmukaisuutta sekä olennaisten sidosryhmien tarpeita ja odotuksia. Asiakirjaa voidaan soveltaa kaikentyyppisiin ja kaikenkokoisiin organisaatioihin. Asiakirja ei täydennä standardisarjassa ISO 9000 eikä muissa standardeissa esitettyjä vaatimuksia, eikä asiakirjassa esitetä muutoksia kyseisiin vaatimuksiin.
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa SFS Suomen Standardit, puh. 09 149 9331.
Sisällysluettelo
Esipuhe (ISO)
Johdanto
1 Soveltamisala
2 Velvoittavat viittaukset
3 Termit ja määritelmät
4 Osaamisen johtaminen
4.1 Yleistä
4.2 Pätevyystarpeiden määrittäminen
4.3 Nykyisten pätevyyksien ja kehittämistarpeiden arviointi
5 Osaamisen johtaminen ja henkilöstön kehittäminen
5.1 Yleistä
5.2 Suunnittelu
5.3 Ohjelman rakenne
5.4 Toimenpiteet
5.5 Roolit ja vastuut
5.6 Osaamisen johtamista ja henkilöstön kehittämistä koskevan ohjelman vaikutusten arviointi
5.7 Tulevaan osaamiseen ja henkilöstön kehittämiseen liittyvien tarpeiden määrittäminen