Tässä asiakirjassa annetaan ohjeistusta projektinhallintaan. Asiakirjaa voidaan käyttää kaikenlaisissa julkisissa, yksityisissä ja hyväntekeväisyystyötä tekevissä organisaatioissa ja soveltaa kaikenlaisiin projekteihin riippumatta niiden tarkoituksesta, toteutusmalleista, elinkaarimallista, monimutkaisuudesta, koosta, hinnasta tai kestosta. HUOM. Toteutusmalli voi olla mikä tahansa tuotoksiin soveltuva menetelmä tai prosessi, kuten ennakoiva, asteittain etenevä, iteratiivinen, mukautuva tai hybridi, ja se pitää sisällään myös ketterät lähestymistavat. Tässä asiakirjassa esitetään käsitteellisiä kuvauksia käytännöistä, joita pidetään toimivina ja joiden uskotaan tuottavan hyviä tuloksia projektinhallinnan toimintaympäristössä. Asiakirjassa ei anneta ohjeita ohjelmien tai salkkujen hallintaan. Yleiseen johtamiseen liittyviä aiheita käsitellään ainoastaan projektinhallinnan toimintaympäristössä.
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa SFS Suomen Standardit, puh. 09 149 9331.
Sisällysluettelo
Esipuhe (ISO)
Johdanto
1 Soveltamisala
2 Velvoittavat viittaukset
3 Termit ja määritelmät
4 Projektinhallinnan käsitteet
4.1 Yleiskatsaus
4.2 Toimintaympäristö
4.3 Projektin hallinto
4.4 Projektin elinkaari
4.5 Projektiorganisaatio ja roolit
4.6 Projektihenkilöstön pätevyys
5 Muodollisen projektinhallinnan edellytykset
5.1 Yleiskatsaus
5.2 Projektinhallinnan toteuttamisen näkökohtia
5.3 Projektinhallinnan ympäristön jatkuva parantaminen
5.4 Yhdensuuntaisuus organisaation prosessien ja järjestelmien kanssa
6 Integroidut projektinhallintakäytännöt
6.1 Yleiskatsaus
6.2 Projektia edeltävät toimenpiteet
6.3 Projektin valvominen
6.4 Projektin johtaminen
6.5 Projektin asettaminen
6.6 Projektin ohjaaminen
6.7 Toteutuksen hallinta
6.8 Projektin sulkeminen tai lopettaminen
6.9 Projektin jälkeiset toimenpiteet
7 Projektin hallintakäytännöt
7.1 Yleiskatsaus
7.2 Suunnittelu
7.3 Hyötyjen hallinta
7.4 Projektin laajuuden hallinta
7.5 Resurssienhallinta
7.6 Aikataulunhallinta
7.7 Kustannusten hallinta
7.8 Riskienhallinta
7.9 Ongelmienhallinta
7.10 Muutosten hallinta
7.11 Laadunhallinta
7.12 Sidosryhmäyhteistyö
7.13 Viestinnän hallinta
7.14 Organisaation muutoksen ja yhteiskunnallisen muutoksen hallinta
7.15 Raportointi
7.16 Tiedon ja dokumentaation hallinta
7.17 Hankintojen hallinta
7.18 Opitut asiat
Liite A Käytäntöperusteiset prosessinhallintaprosessit (opastava)