Tässä asiakirjassa määritellään säännöt kirjastoille ja informaatiopalveluille tilastotietojen keruuseen ja raportointiin. Tavoitteena on — tilastotietojen kansainvälinen raportointi — varmistaa sellaisten tilastotietojen kansainvälinen yhteismitallisuus, joita kirjastojen johto soveltaa mutta jotka eivät sellaisenaan sovellu kansainväliseen raportointiin — edistää hyviä käytäntöjä kirjastotilastojen soveltamiseksi kirjasto- ja informaatiopalvelujen johtamisessa.
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa SFS Suomen Standardit, puh. 09 149 9331.
Sisällysluettelo
Esipuhe (ISO)
Johdanto
1 Soveltamisala
2 Velvoittavat viittaukset
3 Termit ja määritelmät
3.1 Kirjasto
3.2 Kirjaston palvelut ja niiden käyttö
3.3 Kokoelmat
3.4 Aukioloajat ja tilat
3.5 Hallinto
3.6 Rahoitus ja kulut
3.7 Henkilökunta
4 Kirjastojen nykyiset tehtävät
4.1 Yleistä
4.2 Kirjastotyypit
4.3 Asiakaskäyttäytymisen muutokset
5 Tilastojen käyttökohteet ja hyödyt
5.1 Taustaa
5.2 Kirjastojen toimintatapojen muutokset
5.3 Raportoitavien tilastojen valinta
5.4 Tilastojen käyttö
5.5 Tilastotietojen esittäminen intressiryhmille
6 Tilastotietojen raportointi
6.1 Yleistä
6.2 Tietojen ajallinen kate
6.3 Otannalla saadun tiedon käyttö
7 Tilastotietojen kerääminen
7.1 Kirjastot
7.2 Palvelut ja käyttö
7.3 Kirjaston kokoelmat
7.4 Kirjaston palvelujen saavutettavuus
7.5 Hallinto
7.6 Talous (raportointikauden aikana)
7.7 Kirjaston henkilökunta (raportointikauden lopussa)
Liite A Tarkennettuun tietojen keruuseen suositellut termit ja määritelmät (opastava)
Liite B Suhteuttaminen (opastava)
Liite C Elektronisten palvelujen mittaamisen menetelmät ja ongelmat (opastava)