Tässä kansainvälisessä standardissa annetaan kaikentyyppisille organisaatioille niiden koosta ja sijainnista riippumatta opastusta — yhteiskuntavastuuseen liittyvistä käsitteistä, termeistä ja määritelmistä — yhteiskuntavastuun taustoista, suuntauksista ja piirteistä — yhteiskuntavastuuseen liittyvistä periaatteista ja käytännöistä — yhteiskuntavastuuseen liittyvistä ydinaiheista — yhteiskuntavastuukysymyksistä — yhteiskuntavastuullisen toiminnan sisällyttämisestä koko organisaatioon, toteuttamisesta ja edistämisestä koko organisaatiossa ja sen vaikutuspiiriin liittyvissä toimintaperiaatteissa ja käytännöissä — sidosryhmien tunnistamisesta ja osallistamisesta — yhteiskuntavastuuseen liittyvästä sitoutumisesta ja toiminnan tasosta viestimisestä. Tämän ohjeistuksen avulla tämän kansainvälisen standardin on tarkoitus auttaa organisaatioita osaltaan edistämään kestävää kehitystä.
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa SFS Suomen Standardit, puh. 09 149 9331.
Sisällysluettelo
Foreword
Introduction
1 Scope
2 Terms and definitions
3 Understanding social responsibility
3.1 The social responsibility of organizations: Historical background
3.2 Recent trends in social responsibility
3.3 Characteristics of social responsibility
3.4 The state and social responsibility
4 Principles of social responsibility
4.1 General
4.2 Accountability
4.3 Transparency
4.4 Ethical behaviour
4.5 Respect for stakeholder interests
4.6 Respect for the rule of law
4.7 Respect for international norms of behaviour
4.8 Respect for human rights
5 Recognizing social responsibility and engaging stakeholders
5.1 General
5.2 Recognizing social responsibility
5.3 Stakeholder identification and engagement
6 Guidance on social responsibility core subjects
6.1 General
6.2 Organizational governance
6.3 Human rights
6.4 Labour practices
6.5 The environment
6.6 Fair operating practices
6.7 Consumer issues
6.8 Community involvement and development
7 Guidance on integrating social responsibility throughout an organization
7.1 General
7.2 The relationship of an organization's characteristics to social responsibility
7.3 Understanding the social responsibility of an organization
7.4 Practices for integrating social responsibility throughout an organization
7.5 Communication on social responsibility
7.6 Enhancing credibility regarding social responsibility
7.7 Reviewing and improving an organization's actions and practices related to social responsibility
7.8 Voluntary initiatives for social responsibility
Annex A Examples of voluntary initiatives and tools for social responsibility (informative)