Tässä asiakirjassa annetaan ohjeita oppimisen ja kehittymisen organisointiin työpaikalla. Ohjeet koskevat muodollista ja epämuodollista opiskelua, jossa otetaan huomioon organisaation lyhyen aikavälin operatiiviset tarpeet ja pitkän aikavälin osaamistarpeet. Yksittäisten työntekijöiden uraan ja elinikäiseen oppimiseen liittyvät tarpeet huomioidaan siltä osin kuin ne ovat yhdenmukaisia organisaation toimintaympäristön ja strategian kanssa. Oppimisen ja kehittymisen organisointiin liittyvät hallinnolliset toimet eivät kuulu tämän asiakirjan soveltamisalaan. Kun asiakirjassa viitataan prosessiin, johon liittyy kahden tai useamman osapuolen välistä vuorovaikutusta, tällainen vuorovaikutus voi tapahtua joko kasvokkain tai verkkoteknologian avulla. Organisaatioilla tarkoitetaan kaikenkokoisia työnantajia, jotka työllistävät ihmisiä suoraan. Ne voivat olla yrityksiä tai voittoa tavoittelemattomia organisaatioita. Asiakirjassa esitettyjä ohjaavia periaatteita sovelletaan kaikkiin työntekijöihin, joilla on suhde organisaatioon, kuten alihankkijoihin, harjoittelijoihin ja vapaaehtoisiin, kun he työskentelevät organisaation puolesta sopimussuhteessa tai ilman sopimusta.
Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa SFS Suomen Standardit, puh. 09 149 9331.
Sisällysluettelo
Esipuhe (ISO)
Johdanto
1 Soveltamisala
2 Velvoittavat viittaukset
3 Termit ja määritelmät
4 Oppimisen ja kehittymisen toimintaympäristö organisaatiossa
5 Oppimis- ja kehittymistarpeiden tunnistaminen
6 Oppimisen ja kehittämisen suunnittelu
6.1 Yleistä
6.2 Oppimis- ja kehittymismenetelmät
7 Oppimisen ja kehittymisen toteuttaminen
7.1 Yleistä
7.2 Oppimisen arviointi
8 Oppimisen ja kehittämisen vaikuttavuuden ja tulosten arviointi
Liite A Yleisiä oppimismenetelmiä (opastava)
Liite B Esimerkkejä oppimisen ja kehittymisen mittareista (opastava)