Lyhenteet

- A / A +

Takaisin

SFS-ISO/IEC 20000-1:2018

Informaatioteknologia. Palvelunhallinta. Osa 1: Palvelunhallintajärjestelmää koskevat vaatimukset

Tuote ladattavissa heti Toimitusaika on noin 1 - 2 työpäivää Toimitusaika on 3 - 5 työpäivää.
Soveltamisala
1.1 Yleistä

Tässä asiakirjassa määritellään organisaatioille palvelunhallintajärjestelmän laatimista, toteuttamista, ylläpitämistä ja jatkuvaa parantamista koskevat vaatimukset. Tässä asiakirjassa määritellyt vaatimukset sisältävät suunnittelun, laatimisen, transition, toimittamisen ja parantamisen palveluille, joilla täytetään palveluvaatimukset ja tuotetaan arvoa. Tätä asiakirjaa voivat käyttää
a) asiakkaat, jotka etsivät palveluita ja kaipaavat kyseisten palveluiden laatua koskevia takuita
b) asiakkaat, jotka haluavat, että kaikki sen palveluntuottajat, myös toimitusketjussa olevat, noudattavat yhtenäisiä toimintamalleja palvelun elinkaaren suhteen
c) organisaatiot, jotka haluavat osoittaa kyvykkyytensä suunnitella, laatia, transitioida, toimittaa ja parantaa palveluita
d) organisaatiot, jotka haluavat seurata, mitata ja katselmoida omaa palvelunhallintajärjestelmäänsä sekä omia palveluitaan
e) organisaatiot, jotka haluavat toteuttaa vaikuttavan palvelunhallintajärjestelmän ja käyttää sitä vaikuttavasti ja näin parantaa palveluiden suunnittelua, laatimista, transitiota, toimittamista ja parantamista
f) organisaatiot tai muut sidosryhmät, jotka suorittavat vaatimustenmukaisuuden arviointeja tässä asiakirjassa esitettyjen vaatimusten suhteen
g) palveluntuottajat, jotka tarjoavat palvelunhallintaa koskevaa koulutusta tai konsultointia.
Tässä asiakirjassa termillä palvelu viitataan palvelunhallintajärjestelmän soveltamisalaan kuuluviin palveluihin. Tässä asiakirjassa termillä organisaatio viitataan palvelunhallintajärjestelmän soveltamisalaan kuuluvaan organisaatioon, joka hallitsee palveluita ja toimittaa niitä asiakkaille. Palvelunhallintajärjestelmän soveltamisalaan kuuluva organisaatio voi olla osa isompaa organisaatiota, kuten vaikkapa isomman organisaation yksittäinen osasto. Organisaatiota tai organisaation osaa, joka hallitsee palveluita ja toimittaa ne sisäisille tai ulkoisille asiakkaille, voidaan kutsua myös palveluntuottajaksi. Kun tässä asiakirjassa käytetään termejä palvelu tai organisaatio jossakin muussa merkityksessä, tämä kerrotaan selkeästi.

1.2 Soveltaminen

Kaikki tässä asiakirjassa esitetyt vaatimukset ovat yleisluontoisia ja niiden on tarkoitus olla sovellettavissa kaikkiin organisaatioihin niiden tyypistä, koosta tai toimitettavien palveluiden luonteesta riippumatta. Mitään kohdissa 4–10 esitettyä vaatimusta ei voida jättää noudattamatta, jos organisaatio ilmoittaa noudattavansa tätä asiakirjaa. Organisaation luonne ei vaikuta tähän vaatimukseen.
Tässä asiakirjassa esitettyjen vaatimusten noudattaminen voidaan osoittaa siten, että organisaatio esittää näyttöä siitä, että se täyttää kaikki esitetyt vaatimukset.
Organisaatio itse osoittaa vaatimustenmukaisuuden kohtien 4 ja 5 suhteen. Muut tahot voivat kuitenkin tukea organisaatiota. Toinen taho voi esimerkiksi suorittaa sisäisiä auditointeja organisaation puolesta tai tukea palvelunhallintajärjestelmän valmistelua.
Vaihtoehtoisesti organisaatio voi esittää näyttöä siitä, että se säilyttää vastuuvelvollisuuden tässä asiakirjassa esitetyistä vaatimuksista ja osoittaa hallitsevansa kohdissa 6–10 esitettyjen vaatimusten täyttämiseen osallistuvia muita tahoja (ks. kohta 8.2.3). Organisaatio voi esimerkiksi esittää näyttöä hallintakeinoista, joilla se hallitsee toista tahoa, joka tuottaa sille infrastruktuuriin liittyviä palvelukomponentteja tai operoi sen palvelupistettä sisältäen häiriönhallintaprosessin.
Organisaatio ei kykene osoittamaan vaatimustenmukaisuutta suhteessa tässä asiakirjassa esitettyihin vaatimuksiin, jos muut tahot tuottavat tai operoivat kaikkia palvelunhallintajärjestelmän soveltamisalaan kuuluvia palveluita, palvelukomponentteja tai prosesseja.
Tuotteiden tai työkalujen määrittely ei kuulu tämän asiakirjan soveltamisalaan. Tätä asiakirjaa voidaan kuitenkin käyttää apuna kehitettäessä tai hankittaessa tuotteita tai työkaluja, joilla tuetaan palvelunhallintajärjestelmän toimintaa.

Tämän julkaisun valmistelusta Suomessa vastaa SFS Suomen Standardit, puh. 09 149 9331.
Sisällysluettelo
Sidokset
Velvoittavat viittaukset
Tässä julkaisussa ei ole velvoittavia viittauksia
Vahvistuspäivä
07.12.2018
Julkaisupäivä
18.12.2018
Painos
2
Sivumäärä
72
Julkaisun kieli
suomi/englanti

Takaisin