Lyhenteet

Käyttöliittymän kieli: Suomeksi In English

- A / A +

SFS-kauppa / Ajankohtaista / Uudesta standardista ohjeita somen käyttöön hätätilanteista viestittäessä

Uudesta standardista ohjeita somen käyttöön hätätilanteista viestittäessä

Julkaistu 21.3.2022

Standardi SFS-ISO 22329 sisältää ohjeita siitä, miten sosiaalista mediaa voidaan yhdistää hätätilanteiden hallintaan liittyvään viestintään. Standardista hyötyvät erityisesti kaikki somessa aktiivisesti toimivat pelastusalan organisaatiot.

Olennainen osa hätätilanteiden hallinnassa on organisaatioiden keskinäinen ja kansalaisille suunnattu vaikuttava viestintä. Sosiaalisen median suosion kasvu on tarjonnut uuden kanavan perinteisten tiedotusvälineiden, kuten television, radion ja sanomalehtien rinnalle. Kun uusia viestintävaihtoehtoja ja -valmiuksia on tullut esiin, on se samalla tehnyt viestinnästä haastavampaa.

Organisaatioiden on tärkeää tunnistaa mahdolliset hyödyt ja uhat, jotka liittyvät sosiaalisen median käyttöön osana viestintästrategiaa ja kriisiviestintää. Sosiaalisella medialla voidaan parantaa tilannetietoisuutta ja viestintävalmiuksia sekä auttaa kansalaisia tukemaan toisiaan hätätilanteissa tai kriiseissä. Sosiaalisessa mediassa voi myös levitä häiriötilannetta ja siihen liittyvää vastetta koskevaa virheellistä tietoa. Organisaatiot, joilla on valmiudet seurata ja käyttää sosiaalista mediaa, voivat hyödyntää sosiaalisen median tuomia mahdollisia etuja ja torjua siitä syntyviä mahdollisia haitallisia seurauksia.

Standardi SFS-ISO 22329 sisältää neuvoja, jotka koskevat sosiaalisen median käyttöä hätätilanteiden hallinnassa. Siinä annetaan ohjeita siitä, miten organisaatiot ja kansalaiset voivat käyttää sosiaalista mediaa ja olla sen kautta vuorovaikutuksessa ennen häiriötilannetta, sen aikana ja sen jälkeen. Standardissa määritellään myös se, miten sosiaalisen median avulla voidaan tukea pelastustoimen työtä. Kaikki viranomaiset ja muut asianmukaiset tahot voivat soveltaa standardia hätätilanteiden hallinnassa ja kriisiviestinnässä.

Uudesta standardista hyötyvät erityisesti kaikki ne pelastusalan organisaatiot, joilla on aktiivista somen käyttöä. Myös kriittisen infrastruktuurin parissa operoivat suuret yritykset, kuten sähkö- ja vesilaitokset, hyötyvät standardista. Tämä yleisohjeen rinnalla on hyödyllistä käyttää myös yleistä riskienhallintastandardia SFS-ISO 31000.

SFS-ISO 31000:2018 Riskienhallinta. Ohjeet
81,30 € (alv 0%), 89,43 € (alv 10%)
Vahvistettu 23.02.2018, kieli: suomi/englanti

Tiesitkö, että sinulla on mahdollisuus osallistua standardisointiin?

Osallistumalla olet etulyöntiasemassa, sillä saat ensikäden tietoa toimialaasi vaikuttavista standardeista ja pystyt ottamaan ne huomioon omassa toiminnassasi. Sinulla on myös mahdollisuus vaikuttaa standardien sisältöön ja pääset verkostoitumaan alan parhaiden asiantuntijoiden kanssa.

Lue lisää standardisointiryhmistä ja ota yhteyttä asiantuntijaan, yhteystiedot alla.

Lisätietoja

SFS ry
Janne Kalli, johtava asiantuntija
p. 044 050 0439
janne.kalli@sfs.fi